Wortelkanaalbehandeling

De wortelkanaalbehandeling, ook wel endodontische behandeling of kortweg ‘endo’ genoemd, is een veel voorkomende behandeling in de tandartsenpraktijk. De behandeling is noodzakelijk bij ontstekingen aan de wortelpunt van een tand of kies. U kunt last hebben van deze ontsteking, maar dit is lang niet altijd het geval. Ook bij het voorbereiden van een tand of kies op een kroon is het soms noodzakelijk om een wortelkanaalbehandeling uit te voeren. Uw tandarts zal van te voren met u bespreken waarom de behandeling plaats dient te vinden.
Tijdens een wortelkanaalbehandeling worden de zenuwen uit de tand verwijderd. Dit betekent dat de tand na de behandeling ‘dood’ is, en geen pijn meer kan geven. De wortelkanaalbehandeling wordt vaak ten onrechte afgeschilderd als een vreselijk pijnlijke behandeling. De ervaring leert dat de behandeling in de meeste gevallen vrijwel pijnloos kan worden uitgevoerd. Slechts in uitzonderlijke situaties (zoals bij een acute ontsteking, met flinke pijnklacht) kan het voorkomen dat de behandeling moeizaam verloopt, omdat de ontstoken tand of kies moeilijk te verdoven is.

-  De tandarts zal de behandeling over het algemeen beginnen met het geven van verdoving. Een wortelkanaalbehandeling wordt meestal onder verdoving uitgevoerd.
  -  Wanneer de tand of kies is verdoofd zal de tandarts deze openboren, totdat de zenuwkamer bloot komt te liggen. Vanuit deze holte in de kies lopen de wortelkanalen, met daarin de zenuwen, de wortels in. Het aantal wortelkanalen verschilt per tand of kies: Een tand heeft in principe maar één wortelkanaal, maar een grote kies kan er wel vier hebben.
  -  De tandarts zal met behulp van vijltjes de ingang van de wortelkanalen opzoeken. Deze zijn soms zo klein dat ze met het blote oog nauwelijks zichtbaar zijn. Voor een geslaagde wortelkanaalbehandeling is het belangrijk dat alle kanalen worden gevonden.
  -  Wanneer de kanalen gevonden zijn zal de tandarts beginnen met het schoonmaken hiervan. De zenuwen worden uit de kanalen verwijderd met behulp van vijltjes en een desinfecterend spoelmiddel. Tijdens het spoelen worden ook alle bacteriën gedood die de (eventuele) ontsteking aan de wortelpunt hebben veroorzaakt. Het gevolg hiervan is dat de ontsteking in de maanden/jaren na de behandeling langzaam zal verdwijnen.
  -  Na het schoonmaken van de kanalen zal de tandarts deze weer gaan vullen.
  -  Na het afsluiten van de kanalen is de wortelkanaalbehandeling in principe klaar. De tandarts zal de tand of kies nu nog vullen. Indien nodig wordt er een glasvezelstift in een van de wortelkanalen geplaatst om de vulling meer houvast te geven. Dit is lang niet altijd noodzakelijk.

Na de behandeling, wanneer de verdoving raakt uitgewerkt, kunt u last krijgen van napijn. We adviseren daarom ook om meteen na de behandeling een pijnstiller in te nemen, om de ergste pijn op te vangen. Vervolgens kunt u pijnstillers gebruiken wanneer u ze nodig heeft. Dit is lang niet altijd noodzakelijk. De napijn kan wel een week aanhouden, dit is normaal. De pijn moet wel minder worden na verloop van tijd. Mocht er een zwelling ontstaan in uw mond, neemt u dan contact met ons op.