Tandvleesbehandelingen

Wij houden ons bezig met preventieve tandheelkunde.

Dit is het voorkomen dat u gaatjes of ontstekingen in de mond krijgt. Dit doen we door waar nodig uitgebreide voorlichting, instructie en informatie te geven over uw mondconditie. Wij leggen voornamelijk de nadruk op de conditie van uw tandvlees. Immers een gezond gebit staat op een gezonde fundering!

Tandvleesontsteking

Parodontitis (tandvleesontsteking) is een vervelende ontsteking in de mond die een verband heeft met aandoeningen zoals diabetes en hart- en vaatziekten. Wanneer het ontstoken tandvlees niet wordt behandeld dan kan zich verergeren en zich uiten in verlies van kaakbot. Door het verlies van kaakbot gaan de tanden steeds losser zitten en als gevolg kunnen de tanden uit gaan vallen.

De ontsteking begint met het  loslaten van tandvlees van de tanden zelf. Hierdoor komt er meer ruimte tussen uw tandvlees en kaakbot (pocket) waardoor er nieuwe tandplaque en tandsteen komt maar dan dieper gelegen. Hierdoor verplaatst de ontsteking zich verder de diepte in. Het kaakbot verdwijnt steeds meer. Kaakbot dat verloren is gegaan komt niet meer terug.

Parodontitis wordt gekenmerkt met rood, gezwollen en slap tandvlees. Het tandvlees kan gevoelig zijn of pijnlijk zijn. Het tandvlees bloedt snel zoals bij het tandenpoetsen of eten van harde dingen. Last van vieze smaak of geur in de mond. Tanden staan losser of er komt meer ruimte tussen de tanden.

Deze klachten zijn vrijwel niet altijd aanwezig waardoor dit een gevaarlijke ontsteking is. Vaak weten de patiënten niet eens dat deze parodontitis heeft, doordat voornamelijk pijn afwezig kan zijn tot dat het te laat is. Regelmatig controle van het tandvlees is daarom erg belangrijk.

Indien u tandvleesproblemen heeft dan wordt u geholpen door middel van het protocol paradontale diagnostiek en behandeling.

Dit is kortgezegd een uitgebreide behandeling van het tandvleesontsteking. Om te beginnen gaan we de ontsteking in kaart zetten door metingen in hoeverre de afstand is tussen kaakbot en tandvlees. Daarna volgt de initiële behandeling waarbij er instructie wordt gegeven en uitgebreid diepte reiniging wordt gedaan. Als laatste komt er een evaluatie en mogelijk een vervolg plan.